Každý den odvahu (09/2023)



Hodnocení: 82 % na ČSFD ->>  https://www.csfd.cz/film/8150-kazdy-den-odvahu/prehled/

„Každý den odvahu“ je československé drama z roku 1964, režírované Evaldem Schormem. Film se zaměřuje na existenciální krizi hlavního hrdiny, který se snaží najít své místo ve společnosti během politicky a sociálně napjatého období Československa. Tento psychologický snímek se stává jedním z klíčových filmů československé nové vlny, které reflektovaly společenské problémy a morální otázky té doby.

Děj a postavy:

„Každý den odvahu“ sleduje příběh Jaroslava Louky (Jan Kačer), dělníka a mladého muže, který čelí neustálému vnitřnímu konfliktu. Žije v Československu během 60. let, období plného změn a nejasností, kdy se společnost potýká s ideologickými tlaky a individuální morálkou. Jaroslav se cítí odtržený od světa kolem sebe, ať už ve své práci, nebo ve svém osobním životě.

Film se zaměřuje na Jaroslavův vnitřní boj se společenskými normami a jeho snahu o nalezení smyslu a identity. Stojí před dilematem, zda se přizpůsobit společnosti, která od něj vyžaduje určité chování, nebo zůstat věrný sám sobě. V jeho životě hrají důležitou roli i další postavy, například jeho přátelé a rodina, kteří odrážejí různé způsoby, jakým se jednotlivci snaží vyrovnat se s tlaky doby.

Jaroslavův vztah s Janou (Evald Schorm), mladou ženou, která ho podporuje, je středobodem jeho osobního hledání. Zároveň se Jaroslav potýká s frustrací z toho, že jeho snaha o změnu naráží na nepochopení a bezvýchodnost. Postavy ve filmu, ať už jde o jeho kolegy z práce nebo přátele, představují různé postoje ke společnosti, morálce a tomu, co znamená odvaha ve světě, který je neúprosný.

Žánr a kontext:

„Každý den odvahu“ spadá do žánru psychologického dramatu a je jedním z nejvýznamnějších filmů československé nové vlny. Tato filmová škola se zaměřovala na zkoumání morálních dilemat, existenciálních krizí a vztahů mezi jednotlivcem a společností. Film se zabývá otázkou, jak se člověk může vyrovnat s tlakem společnosti a co znamená žít autentický život ve světě, který je často plný kompromisů.

V kontextu československé kinematografie je tento film důležitým příkladem toho, jak filmaři 60. let reflektovali tehdejší politickou a společenskou realitu, aniž by sklouzli k přímé kritice režimu. Schormův film je zaměřen na vnitřní konflikty a morální dilemata jednotlivce, přičemž využívá minimalistický styl a realistické zobrazení každodenního života.

Produkce a Režie:

Režisérem filmu je Evald Schorm, jeden z klíčových režisérů československé nové vlny, který se ve své tvorbě často zabýval otázkami morálky, odpovědnosti a individuální svobody. Schorm ve svých filmech často ukazuje hrdiny, kteří čelí vnitřním krizím, a jeho díla jsou plná introspektivních momentů a morálních otázek.

Hudbu k filmu složil Jan Klusák, který svými kompozicemi dodává filmu napětí a emocionální hloubku. Klusákova hudba je minimalistická, ale výrazně podporuje atmosféru filmu a dodává dramatickým momentům na síle.

Doplňující informace:

Délka filmu: 82 minut
Premiéra: 29. ledna 1965
Hlavní obsazení:
Jan Kačer (Jaroslav Louka)
Evald Schorm (Jana)
Marie Tomášová
Jan Pohan
Ilja Prachař

Režie: Evald Schorm
Země původu: Československo
Žánr: Psychologické drama
Hudba: Jan Klusák
Scénář: Evald Schorm






Autorkou tohoto článku je: Redaktorka Petra Vrchotická
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com a freepik.com